Varje år sjukskrivs ca 500 000 personer för ont i ryggen!!!!

Ungefär 80 procent av befolkningen får ont i ryggen någon gång under livet, men de allra flesta problem kan man både förebygga och slippa på sikt.

Att vila bort ryggont är en myt. Det som istället ofta är lösningen är att töja ut stelhet, stärka upp muskler som behöver vara starka för rörelser och ge ryggen stöd av starka och flexibla bålmuskler (mage/rygg).

Ryggraden påverkas av det som sker eller inte sker i den, men även av de strukturer som fäster in i den. Då menar jag bäckenet, huvudet och armar och ben.

Ryggraden är kroppens stöttepelare. Den ska inte bara vara upprest och stark, utan även böjlig och smidig. Fysiskt sett håller ryggen och bröstkorgen ihop kroppen och skyddar de inre mjuka organen med sitt stöd; och fysiologiskt sett är ryggmärgen huvudkanalen för det centrala nervsystemet, som förmedlar information mellan kroppen och hjärnan.

Ryggen består av 24 olika kotor och mellan varje kota ligger en så kallad disk. Ryggraden kan böjas framåt, bakåt, åt sidan och rotera. Den behöver att vi gör alla dessa rörelser, helst varje dag, för att den ska må bra.

Hållning och medvetenhet

Idag fäster man stor uppmärksamhet vid hur belastning av ryggen undviks: rätt sittställning, lyfta och bära på rätt sätt och sova på rätt underlag. Ändå är ryggont den allra vanligaste åkomman hos människor i vår kultur. Jag vill hävda att det beror främst på att vi är stela, och obalanserade mellan svaga och starka partier i kroppen. Det är inte säkert att musklerna är korta. Det troliga är att det är bindväven som blivit torr, kort och osmidig pga av att bi inte sträcker den som den behöver bli sträckt. och att vi inte aktiverar muskler som ska stödja ryggraden och runt våra leder. Vi kan lägga ner hur mycket tid som helst på att hitta det mest ergonomiska sättet att sitta, stå och bära saker på men vi kommer ändå inte i från att vi måste smörja upp oss med rörelser som drar ut och stärker upp.

Det borde vara onödigt att praktisera yoga, men yoga är ett fantastisk sätt att återvinna kroppens naturlighet. Och skapa medvetenhet om hur kroppen känns och reagerar på rörelser och belastning. Man känner ett större välmående, både fysiskt och psykiskt, och fungerar därmed bättre – även socialt. Det finns många yogaövningar som har en speciellt gynnsam verkan på ryggraden.

Förebygga eller rehab med olika yogaformer

Allra bäst är förstås att förebygga ryggproblem, och det kan man göra genom en regelbunden yogapraxis, antingen genom att gå på klasser, kurser eller på egen hand. Men det är inte alla som tänker på att förebygga ryggproblem. De flesta tänker bara på ryggen när det är något fel på den.

Det finns en yogaform som har tagit namnet ”Medicinsk yoga”. Den har sina rötter i Kundalini Yoga.Personligen tycker att det är otroligt missvisande att det framstår som om en viss yogaform är bättre i nåt sorts helande syfte. Den är på intet sätt dålig men det är en ”egen gren” inom yoga som ibland tar på sig lite för stort ansvar att vara bättre för fysiska åkommor än annan yoga.

All yoga som utförs av en kompetent yogalärare på ett medvetet och inkännande sätt kan ha minst lika bra, ibland till och med bättre effekt än så kallad medicinsk yoga. Och att jag säger det bättre beror på att vissa yogaformer har mer styrka, och biomekanik inblandat.

Länken nedan så redovisas en studie som visar att medicinsk yoga är det bästa för att motverka och hjälpa. Men jag vill hävda att det går att översätta till andra yogaformer också.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-medicinsk-yoga-bra-metod-for-att-motverka-ryggvark

Stelhet i kroppen är precis lika viktigt att ta hand om som svaghet. Precis som med allt, är felaktig teknik och okunskap sånt som kan leda till att man får ont i ryggen av träning och inaktivitet men även av yoga.

De finns ofta ett samband mellan ryggont och svaga eller spända magmuskler, tighta höfter och stela hamstrings. Man är svag och stel på ett ställe och kroppen kompenserar och det visar sig som smärta någon annanstans. Bindväven i kroppen är ett sammanhållet system som bla reagerar på stresshormoner, typ av aktivitet och inaktivitet och därmed håller sig mjuk och smidig eller torr och stel.Medvetenhet och förståelse om hur kroppen fungerar, och hur det känns ger mycket större möjligheter att du kan ge dig det du behöver för en välmående kropp. Kroppen behöver göra många olika rörelser i flera olika plan för att ”smörja upp” muskler och leder.

Lär dig vad som är bra, känns bra, för dig och din rygg – och sluta så fort det gör ont. Smärta är alltid ett tecken på att det har gått för långt för att kroppen ska klara av det.

Är yoga alltid bra?

När vi yogar så behöver vi förstå hur vi ska böja kroppen på ett säkert sätt. När vi böjer framåt kan vi sträcka ut baksidan på benen och ryggen på ett skönt och nyttigt sätt, men vi kan också göra det med alldeles för stor belastning på diskarna i ryggen och riskerar att skada oss istället. Vi behöver förstå att vi inte ska”kollapsa” oss in i en position eller stretch. När vi gör bakåtböjningar vill vi skapa mer rörlighet i de delar av ryggen som är stela och skapa stabilitet och skygg för de delar som naturligt är mer rörliga.

Vi behöver ”hålla emot” med musklerna på andra sidan leden så leden blir stabil. Vi behöver också förstå att inte pressa oss in något vi inte är bredda att gå in i ännu. Att slappna av med viss anspänning är nyckeln. Att följa andetaget och skynda långsamt. Att förstå hur vi kan koppla på hormoner som aktiverar det lugna nervsystemet som tillåter kroppen att släppa taget om spänningar och mjukna.

Styrka och rörlighet går hand i hand.

Orörlighet är en mycket större bov i dramat när det gäller smärta och obehag i kroppen än felaktig ergonomi och avsaknad av styrka. Om man är inskränkt i sin rörlighet spelar det ingen roll om man har ett höj-och-sänkbart skrivbord och en stol med svankstöd på rätt ställe. Du kommer inte kunna placera kroppen i det läge du vill och behöver för att ha en bra arbetsställning. Samma gäller för träning. Om du inte kan sträcka ut ditt ben bakåt (pga en stel höftböjare) för ett bra löpsteg (kunna trycka i från med sätesmusklen)så kan du jobba med din teknik hur mycket som helst utan att få det resultat du önskar. Eller om du inte kan böja dig ner eller sitta djupt ner i en knäböj så kommer ryggraden behöva böja sig i ett läge den inte är gjord för och risken för skada/smärta är stor. Lägger du dessutom på vikter är det ännu värre. För att kunna träna effektivt behöver muskler och musklekedjor användas i hela sitt rörelseomfång.

Yoga är naturligtvis inte svaret på allt. Men kan vara svaret på mycket. Det ger oss möjlighet att bli medvetna om kroppen. Det ger oss möjlighet att öppna upp och stärka både kroppen och sinnet. Det ger oss möjlighet att slappna av på ”beställning” och till viss del på ett kontrollerat sätt. Yogan kan vara ett komplement eller det enda beroende på vad du önskar att det ska vara.

Ta hand om dig och din kropp så kommer du kunna ha glädje av den hela livet. Kroppen och till stor del ryggraden ska bära oss genom stillasittande och rörelser, genom tung belastning och repetitiva rörelser dag ut och dag in.

Ge den chansen att göra ett bra jobb.

//Marika

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s